Google Akan Memadam Kandungan Gmail & Photos Bermula 1 Disember 2023

Google akan memadam – Dalam kenyataan media hari ini, Google mengumumkan polisi baharu yang melibatkan akaun Google yang tidak aktif. Google menjelaskan bahawa langkah ini bertujuan untuk meningkatkan sekuriti dan mencegah akaun yang tidak digunakan menjadi sasaran. Oleh itu, Google akan mengubah polisi berkaitan akaun yang tidak aktif.

Mulai bulan Disember 2023, Google akan menghapuskan akaun-akaun Google yang tidak pernah digunakan atau didaftar masuk selama dua tahun atau lebih. Akaun-akaun ini dianggap sebagai akaun yang tidak aktif dan tidak diperlukan lagi oleh pengguna.

Google akan memadam bukan sahaja akaun GMail

Anda akan kehilangan semua data anda di platform Google jika akaun anda dibatalkan. Ini termasuk GMail, Google Docs, Google Drive, Youtube dan Google Photos. Oleh itu, anda dinasihatkan untuk menyimpan salinan sandaran data anda sebelum akaun anda dipadam.

Sebelum menghapuskan akaun pengguna, Google akan memberi amaran dan notifikasi berulang kali kepada pemilik akaun tersebut.

Anda yang mempunyai akaun Google, pastikan anda log masuk sekurang-kurangnya setiap dua tahun untuk mengelakkan kehilangan akaun dan semua kandungan Google anda. Ini adalah langkah penting untuk menjaga keselamatan dan kebolehgunaan akaun anda.

Google Akan Memadam

Baca Juga:

Google akan memadan bagi tujuan pembersihan

Google menjelaskan bahawa pembersihan akaun peribadi yang tidak aktif adalah langkah keselamatan yang penting. Ini bertujuan untuk melindungi data pengguna daripada sebarang ancaman atau penyalahgunaan.

Untuk pengguna yang tidak mengaktifkan akaun Google mereka selama dua tahun atau lebih, mereka perlu log masuk semula. Ini adalah langkah keselamatan yang penting untuk melindungi data mereka.

“Jika akaun tidak digunakan untuk tempoh masa yang panjang, ia lebih berkemungkinan mudah terjejas,” Ruth Kricheli, Naib Presiden Pengurusan Produk di Google.

Tujuan pemadaman ini adalah untuk menjalani pemeriksaan keselamatan

Satu sebabnya ialah akaun yang tidak aktif untuk tempoh yang panjang tidak akan melalui proses pengesahan keselamatan yang kerap.

berkemungkinan tidak akan mempunyai pengesahan dua faktor diaktifkan dan mungkin menggunakan kata laluan yang tidak selamat.

“Analisis dalaman kami menunjukkan akaun tidak aktif sekurang-kurangnya 10x berkemungkinan tidak menyediakan pengesahan 2 langkah daripada akaun aktif.” Ruth Kricheli.

Ini bermakna, apabila anda log masuk ke akaun Google anda dan menggunakan perkhidmatan Google seperti Gmail, Google Drive, Google Play Store, Google Photos atau carian Google, data penting anda akan dilindungi.

Pastikan anda melakukan sekurang-kurangnya sekali

Akaun Google anda tidak akan terjejas jika anda telah mengaksesnya sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh dua tahun menggunakan apa jua kaedah log masuk. Ini bermakna anda hanya memerlukan satu akaun Google sahaja.

Anda mungkin mempunyai beberapa akaun yang tidak digunakan. Sekiranya begitu, anda perlu menyemak dan mengemas kini maklumat log masuk anda untuk setiap akaun. Ini adalah langkah penting untuk menjaga keselamatan dan privasi anda.

Pastikan anda melakukan ini sekurang-kurangnya sekali setiap 24 bulan dan akaun anda serta kandungan anda, akan selamat daripada pemadaman.

SUMBER: Amanz.my & Google