Jadual & Masa Bayaran STR Fasa 3 Mengikut Bank Diumumkan

JADUAL & MASA BAYARAN STR FASA 3

Jadual & Masa Bayaran STR Fasa 3. Bayaran bantuan STR Fasa 3 akan dibuat lebih awal kepada penerima yang menggunakan platform BSN, manakala penerima yang menggunakan institusi perbankan lain akan menerima bayaran kemudian.

Untuk makluman, penerima Bayaran Fasa 3 ialah mereka yang menerima Fasa 1 & 2 dan telah melalui proses semakan silang data kematian pemohon dan pasangan sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Ini bermaksud, permohonan baharu dan kemaskini STR yang bukan penerima Fasa 1 dan Fasa 2, bayaran akan dilakukan pada Fasa 3 kepada penerima STR yang layak.

TARIKH BAYARAN STR FASA 3

Secara berperingkat, bayaran Fasa 3 akan diumumkan oleh Menteri Kewangan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pengumuman telah dibuat oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, bahawa penerima yang layak akan disalurkan Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 3 lebih awal. Sebanyak RM2 bilion bayaran STR Fasa 3 akan dikreditkan ke akaun penerima sebelum Hari Raya Aidiladha pada 26 Jun 2023.

Ini adalah satu langkah rahmah yang diambil oleh Kerajaan Perpaduan untuk membantu golongan B40 yang terjejas akibat pandemik Covid-19. Pada awal Julai 2023 adalah jangkaan tarikh bayaran asal bagi STR Fasa 3, tetapi telah dipercepatkan atas permintaan rakyat.

Baca Juga:

KATEGORI & AMAUN BAYARAN STR FASA 3

Untuk STR Fasa 3, jumlah pembayaran yang boleh dibuat adalah seperti berikut:

Jadual & Masa Bayaran STR

Jadual & Masa Bayaran STR

SEMAKAN STATUS STR

JADUAL & MASA BAYARAN STR FASA 3

Jadual & Masa Bayaran STR

KATEGORI KELAYAKAN STR

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal seorang diri, warga emas yang tidak berkahwin dan orang yang masih bujang.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Permohonan baru untuk penerima baru dijangkakan akan dibuka pada masa akan datang. Oleh sebab itu, anda boleh membuat permohonan sekiranya anda bukan penerima sebelum ini.

MAKLUMAT LANJUT JADUAL BAYARAN STR

Anda perlu menjawab soalan keselamatan dengan betul untuk mengakses ID MySTR anda. Jika anda tidak dapat mengingati kata laluan anda atau salah menjawab soalan keselamatan tiga kali bermula daripada percubaan pertama, ID MySTR anda akan disekat selama 24 jam. Anda boleh mencuba semula selepas tempoh ini berakhir.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/