Jadual & Tarikh Pembayaran STR Fasa 4 Mengikut Bank Penerima

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Jadual & Tarikh Pembayaran STR – Sebagai sebahagian daripada konsep Payung Rahmah, Bantuan STR Fasa 4 adalah sebuah inisiatif yang ditujukan untuk membantu golongan yang kurang berkemampuan dalam menangani cabaran kos sara hidup.

Isi rumah termiskin yang terdaftar dalam data e-Kasih akan menerima bantuan STR tambahan sebanyak RM600 daripada kerajaan.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat menghadapi kesan pandemik COVID-19.

Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang bayaran Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat.

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Fasa 4 adalah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia atau pasangannya tidak meninggal dunia sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Untuk para penerima Sumbangan Tunai Rahmah yang layak tetapi tidak menerima bayaran pada Fasa 1 dan Fasa 2, boleh membuat permohonan baharu atau kemaskini. Bayaran akan dibuat pada Fasa 4.

Baca Juga:

JANGKAAN TARIKH BAYARAN STR FASA 4

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia, telah mengumumkan bahawa penerima STR Fasa 4 akan menerima bayaran mereka pada NOVEMBER 2023 secara berperingkat. Beliau berkata, bayaran tersebut akan dimasukkan ke dalam akaun mereka pada pertengahan bulan seperti biasa.

Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan secara kredit dalam akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

Jadual & Tarikh Pembayaran

BANTUAN STR FASA 4 : JADUAL & TARIKH PEMBAYARAN STR FASA 4

Berikut adalah jumlah pembayaran bagi Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat.

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

Jadual & Tarikh Pembayaran

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

Jadual & Tarikh Pembayaran

SEMAKAN STATUS, JANGKAAN JADUAL & TARIKH PEMBAYARAN STR FASA 4

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN MYSTR

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal seorang diri, warga emas yang tidak berkahwin dan orang yang belum berumah tangga.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan ingin memohon, sila tunggu sehingga permohonan baru dibuka kelak. Ini adalah prosedur yang perlu diikuti.

MAKLUMAT LANJUT JADUAL & TARIKH PEMBAYARAN STR FASA 4

Jika anda terlupa kata laluan dan tidak berjaya menjawab soalan keselamatan (anda diberikan tiga percubaan), ID MySTR anda akan dikunci dan anda hanya dibenarkan untuk mencuba lagi selepas tempoh 24 jam.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/