Kerajaan Benarkan Pengeluaran KWSP Untuk Pencarum Terdesak

Kerajaan Benarkan Pengeluaran KWSP 2.0. KUALA LUMPUR: Pertubuhan Gagasan Inovasi Rakyat (PGIR) meminta kerajaan meluluskan pengeluaran KWSP 2.0

Hanya tiga juta pencarum yang mengalami kesan serius akan mendapat manfaat daripada pengeluaran ini.

Berdasarkan kajian yang dijalankan pihaknya, Presiden PGIR, Azmi Mohd Tahir, menyatakan bahawa senarai pencarum mengandungi angka itu.

Katanya, sebelum ini, kerajaan membenarkan pengeluaran caruman kepada tujuh juta pencarum.

Bagaimanapun, tidak ada bukti daripada kajian agensi-agensi yang menunjukkan bahawa semua pencarum yang mengambil tindakan itu benar-benar dalam keadaan kesusahan.

Kerajaan Benarkan Pengeluaran KWSP 2.0 Bersasar

Salah satu sebab kami menuntut kali ini adalah kerana kami tidak bersetuju dengan perbelanjaan yang melampau.

Di samping mengelakkan pencarum tak terkesan, ambil kesempatan mengeluarkan simpanan KWSP untuk ‘berjoli’.

“Daripada kajian senarai pencarum, kami mencadangkan kelulusan diberi kepada tiga juta pencarum.

“Setakat ini, PGIR juga menerima laporan dan aduan seramai 320,000 pencarum terkesan.

Baca Juga:

Jumlah ini hanya diperoleh daripada borang aduan dibuat PGIR

Dan ianya belum mengambil kira jumlah sebenar pencarum di luar yang betul-betul terkesan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama Global Human Rights Federation (GHRF), bagi memperjuangkan tuntutan KWSP bersasar 2.0.

Kerajaan Akan Meluluskan Permohonan Pengeluaran KWSP

Azmi percaya bahawa kerajaan akan memberikan kelulusan kepada permohonan itu untuk menjamin kebajikan golongan yang terjejas, dalam ulasannya yang lebih lanjut.

Ditambah tuntutan PGIR disokong pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain dan wakil rakyat di Dewan Rakyat.

Beliau juga menyatakan bahawa PGIR akan bekerjasama dengan GHRF untuk membentangkan empat usul berkenaan pengeluaran KWSP 2.0 yang dibahagikan mengikut kategori dan kehendak yang berbeza.

Untuk menyara kelangsungan hidup, beliau berkata, suri rumah dan ibu tunggal yang tidak mempunyai pekerjaan tetap dan tidak aktif lagi mencarum dibenar mengeluarkan semua simpanan.

Kerajaan Benarkan Pengeluaran KWSP

Dia juga berkata, mereka yang pernah bekerja di sektor swasta tetapi kini tidak mencarum lagi kerana dipecat dari pekerjaan.

Seterusnya, berhenti sukarela, baru berhenti dan tidak mempunyai pekerjaan tetap kerana faktor usia dan kesihatan, juga perlu dibenarkan mengeluarkan semua simpanan persaraan mereka.

Untuk pencarum yang masih aktif, berusia 54 tahun ke bawah dan mempunyai lebih daripada RM20,000 dalam Akaun 1, mereka boleh mengeluarkan sebanyak 30 peratus daripada jumlah simpanan tersebut.

Katanya, usul keempat ialah pencarum yang masih aktif mencarum dan mempunyai baki simpanan Akaun 1 kurang daripada RM20,000 boleh mengeluarkan semua simpanan mereka dengan meninggalkan baki minimum RM200 dalam Akaun 1 dan 2.

Bantulah Rakyat Dengan Benarkan Pengeluaran KWSP 2.0

“Kami merayu dan berharap Perdana Menteri serta kerajaan baharu ini, membenarkan pengeluaran KWSP.

“Rakyat memerlukan bantuan dan belas kasihan daripada pihak berkuasa. Kesempitan hidup menjadi sebab utama aduan yang kami terima.”

Sehingga mengundang keruntuhan institusi keluarga, ada juga yang rumah terpaksa dilelong, dikejar bank dan Ah Long.

“Ramai rakyat masih menghadapi masalah kehilangan pekerjaan sehingga hari ini dan ada yang belum mendapat pekerjaan tetap. Ada yang terpaksa bekerja sebagai pembersih pinggan, sedangkan sebelum ini mereka mempunyai pekerjaan yang baik,” katanya.

SUMBER: Berita Harian