Kilang Tayar Goodyear Shah Alam Bakal Ditutup, 550 Pekerja Terjejas

Kilang tayar Goodyear merupakan sebuah syarikat pengeluar tayar terkemuka dunia, Goodyear yang sudah lama bertapak di Malaysia dilapor akan menutup operasi kilangnya di Shah Alam, Selangor.

Menurut kenyataan dalaman yang tular di media sosial, penutupan kilang berkenaan bermula pada 30 Jun dan akan selesai sepenuhnya menjelang hujung tahun ini.

Kilang Tayar Goodyear Shah Alam Bakal Tutup, 550 Pekerja Terjejas

Presiden Goodyear Asia Pasifik, Nathaniel Madaran berkata, penutupan berkenaan merupakan sebahagian daripada langkah yang diambil dalam program transformasi, Goodyear Forward.

Beliau berkata, syarikat itu mengambil langkah berkenaan untuk meningkatkan kecekapan operasinya dan menurunkan kos operasinya sebanyak USD 1 bilion dalam tempoh empat tahun sehingga 2025.

Goodyear merupakan salah satu jenama pengeluar tayar terkemuka di dunia. Untuk mengekalkan kedudukan ini, ia perlu mengambil langkah-langkah yang sesuai. Sebagai contoh, ia perlu memperkenalkan produk-produk yang inovatif dan berkualiti tinggi.

Kilang Tayar Goodyear

Baca Juga:

Tutup kilang di Shah Alam, 550 pekerjanya bakal terjejas

“Penutupan kilang kami akan menjejaskan kira-kira 550 kakitangan kilang di Malaysia, seperti yang berlaku dalam mana-mana penutupan kilang. Kami memahami kesan penutupan ini kepada kakitangan kami dan komuniti setempat.

“Kami kekal komited untuk melayan semua kakitangan kami dengan cara terhormat dan telus sepanjang proses penutupan ini berjalan,” katanya.

Menutup kilang tersebut bukanlah pilihan yang ringan, sebagaimana yang ditegaskan oleh Nathaniel dalam pada itu.

Kilang Tayar Goodyear

Untuk menjaga kepentingan perniagaan dan pelanggan Goodyear dalam jangka masa panjang, keputusan itu adalah satu langkah yang perlu diambil walaupun tidak mudah.

“Terima kasih di atas fokus berterusan anda semua dalam memberikan yang terbaik kepada kilang ini dan kejayaan berterusan Goodyear,” katanya lagi.

Goodyear masuk pasaran tempatan sejak era Tanah Melayu dan kilang di Shah Alam beroperasi pada 1972

Goodyear telah hadir di pasaran Malaysia sejak zaman pra-kemerdekaan pada tahun 1929. Kilangnya yang terletak di Shah Alam pula mula menjalankan operasi pada tahun 1972.

Kemudian pada 1985, Goodyear menjadi pembekal tayar kepada kereta nasional pertama negara, Proton Saga.

Goodyear Malaysia akan terus menawarkan produk-produknya di pasaran Malaysia walaupun kilangnya di Shah Alam ditutup. Menurut Careta, produk-produk Goodyear akan diimport dari kilang-kilang lain yang terletak di Thailand, Indonesia, China dan Taiwan.

Sumber: Careta