KWSP Telah Umumkan Berita Gembira Untuk Semua Pencarum

KWSP Telah Umumkan Berita Gembira untuk semua pencarum bagi tahun 2024 dengan menyediakan pelbagai alternatif kemudahan dan pengeluaran.

Kerajaan akan melancarkan beberapa inisiatif baru pada tahun ini yang bertujuan untuk memberikan manfaat kepada rakyat. Ini menunjukkan komitmen kerajaan untuk memperbaiki taraf hidup rakyat.

KWSP TELAH UMUMKAN BERITA GEMBIRA (AKAUN FLEKSIBEL)

Berikutan situasi kecemasan dan keperluan yang dihadapi oleh para ahli KWSP, pihak Kumpulan Wang Simpanan Pekerja akan melancarkan akaun 3 pada bulan April 2024. Akaun 3 adalah akaun simpanan istimewa yang membolehkan para ahli KWSP untuk mengeluarkan simpanan mereka dengan senang apabila diperlukan.

Kami akan memperkenalkan akaun ketiga yang memberi lebih banyak pilihan kepada anda untuk menguruskan simpanan anda dengan lebih cekap dan tanpa menjejaskan pendapatan anda. Akaun fleksibel ini mempunyai pelbagai ciri-ciri menarik yang akan kami kongsikan dengan anda nanti.

KWSP Umumkan Berita Gembira

Baca Juga:

KWSP TELAH UMUMKAN BERITA GEMBIRA (SSPN)

SSPN adalah skim simpanan pendidikan yang dilancarkan oleh kerajaan untuk membantu para pencarum menabung bagi pendidikan anak-anak mereka. Skim ini menawarkan pelbagai faedah kepada pencarum, seperti potongan cukai dan dividen tahunan. SSPN bertujuan untuk menggalakkan budaya menabung dan menyediakan dana pendidikan yang mencukupi.

PENGELUARAN KWSP UNTUK TUJUAN (PERUMAHAN)

Ini adalah maklumat berguna untuk ahli KWSP yang ingin menggunakan simpanan mereka untuk tujuan perumahan. Anda boleh mengeluarkan sebahagian daripada simpanan anda untuk membeli rumah, membina rumah atau melangsaikan hutang rumah yang sedia ada. Ini boleh membantu anda memiliki rumah idaman anda dengan lebih mudah.

Ahli KWSP dapat mengubah suai dana di dalam akaun KWSP mereka untuk digunakan sebagai deposit bagi pembelian rumah pertama. Inisiatif ini memberi kelebihan kepada ahli untuk mendapatkan pembiayaan perumahan dengan kadar faedah yang lebih murah.

PENGELUARAN FSA2 KWSP SEHINGGA RM50,000

Pada bulan April 2023, KWSP telah melancarkan FSA2 fasa 1 yang merupakan pengeluaran khas bersyarat untuk ahli yang layak. Ahli boleh memohon untuk mengeluarkan sejumlah wang daripada akaun mereka, dengan syarat minimum RM3,000 dan maksimum RM50,000, sekali sahaja dan diteruskan sehingga kini.

Skim FSA2 diperkenalkan dengan tujuan untuk memberi peluang kepada ahli KWSP untuk mendapatkan pinjaman peribadi dari bank-bank tertentu. Bank-bank yang terlibat dalam fasa pertama (1) skim ini ialah CIMB Bank, Bank Simpanan Nasional dan MBSB.

MAKLUMAT LANJUT

Untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai kemudahan yang ditawarkan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, anda boleh melawat laman web rasmi KWSP 2024 – DI SINI.

Laman web ini menyediakan maklumat lengkap dan terperinci mengenai perkhidmatan dan manfaat yang boleh dinikmati oleh ahli KWSP.

Ikuti Group Whatsapp Info Bantuan Kerajaan :