Pencarum Boleh Keluarkan Simpanan KWSP Sebelum Aidilfitri

Pencarum Boleh Keluarkan Wang Simpanan KWSP. Fasiliti Sokongan Akaun 2, yang memberi manfaat kepada ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), boleh dimanfaatkan oleh lebih 4 juta ahli. Ini adalah salah satu inisiatif yang diumumkan oleh Parlimen untuk membantu rakyat menghadapi kesan pandemik.

Untuk mendapatkan pembiayaan antara RM3,000 hingga RM50,000, anda boleh memohon pinjaman daripada institusi perbankan yang sah. Anda perlu mematuhi syarat-syarat dan prosedur yang ditetapkan oleh pihak bank.

Bagi program ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata dalam teks ucapan beliau di Dewan Negara bahawa institusi perbankan menyediakan fasiliti pembiayaan yang menepati Syariah dan tidak mengandungi sebarang unsur-unsur riba.

Pencarum Boleh Keluarkan Wang KWSP & 4 Juta Bakal Mendapat Manfaat

Lebih daripada 4 juta ahli KWSP yang berumur di bawah 55 tahun boleh menikmati manfaat daripada fasiliti ini.

Institusi perbankan akan mengenakan kadar faedah (Konvensional) atau kadar keuntungan (Islamik) yang berpatutan, iaitu antara 4% hingga 5% setahun.

Kadar ini adalah lebih rendah daripada kadar pasaran biasa untuk pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan, yang boleh mencapai 8% hingga 15%.

Pencarum Boleh Keluarkan

Baca Juga:

Pencarum KWSP Boleh Mengeluarkan RM3,000 – RM50,000

Untuk mendapatkan pembiayaan, anda perlu mempunyai baki simpanan yang mencukupi di dalam Akaun 2 KWSP. Jumlah pembiayaan yang boleh anda mohon adalah dari RM3,000 hingga RM50,000, bergantung kepada baki simpanan anda.

Dan terma dan syarat yang ditetapkan oleh pihak bank. Memandangkan jumlah caruman dalam Akaun 2 hanyalah sokongan, pembiayaan ini tidak bercanggah dengan peruntukan Akta KWSP.

Untuk makluman, sehingga 31 Januari 2023, terdapat 1.89 juta orang yang berusia 40 hingga 55 tahun atau 38% daripada jumlah ahli yang mempunyai baki Akaun 1 kurang daripada RM10 ribu. Ini menunjukkan bahawa kumpulan ini memerlukan usaha untuk meningkatkan tabungan mereka supaya dapat menampung keperluan masa depan.

Rakyat Melakukan Pengeluaran Kerana Keperluan Mendesak

Kita semua sedar bahawa pengeluaran sewaktu Pandemik yang dilakukan sebelum ini adalah kerana keadaan darurat. Namun, pada masa kini, adalah tidak munasabah untuk terus mengizinkan pengeluaran khas dari dana simpanan persaraan rakyat. Negara-negara seperti Australia, Peru dan Chile yang telah membolehkan pengeluaran simpanan persaraan pada tahun 2020 dan 2021, telah menghentikan amalan tersebut tahun lalu.

SUMBER : BuletinTV3