Pengeluaran Khas KWSP Secara “One-Off” Untuk Rakyat Malaysia

Pengeluaran Khas KWSP Secara One-Off

Desakan Pengeluaran Khas KWSP Secara One-Off

PETALING JAYA: Lebih 320,000 pencarum KWSP mendesak Kerajaan Perpaduan agar membolehkan mereka mengeluarkan wang simpanan mereka. Ini adalah tuntutan yang berterusan daripada golongan yang terjejas oleh krisis ekonomi dan kesihatan.

Untuk mengatasi kesulitan ekonomi keluarga yang semakin teruk, satu langkah yang boleh diambil ialah membuat pengeluaran sekali sahaja dari akaun satu.

Kumpulan itu menolak idea i-Cagar yang dicadangkan oleh kerajaan dan KWSP sebagai pilihan pengeluaran ‘one-off’ yang ditargetkan. Mereka berpendapat bahawa idea itu tidak adil dan tidak membantu golongan yang memerlukan. Mereka menuntut supaya kerajaan dan KWSP membenarkan pengeluaran ‘one-off’ tanpa syarat kepada semua ahli.

Menurut Jannahtul Ain Jaafar, Presiden Pertubuhan Warisan Rakyat Prihatin Malaysia (PWRN), pencarum menghadapi kesulitan kewangan kerana kerajaan tidak membenarkan pengeluaran i-Sinar. Beliau mendesak kerajaan supaya mempertimbangkan permintaan pencarum yang memerlukan bantuan segera.

Pengeluaran Khas KWSP Secara

Ia termasuklah dengan bebanan hutang pinjaman perbankan, kos sara hidup yang meningkat dan lain-lain lagi, tegasnya.

“Negara kita sedang mengalami kelembapan ekonomi yang membawa kesan buruk kepada rakyat Malaysia, terutamanya mereka yang merupakan pencarum. Oleh itu, kerajaan perlu memberi perhatian kepada suara dan keperluan rakyat yang menghadapi pelbagai masalah akibat situasi ini.”

“Pengenalan kaedah i-Cagar tidak memberikan sebarang penyelesaian

tetapi hanya menimbulkan masalah yang lebih serius dan kesan kewangan kepada pihak-pihak yang terlibat di kemudian hari.”

“Rakyat ini mengharapkan pengeluaran wang untuk mengatasi kesulitan kewangan mereka, tetapi tindakan kerajaan yang melancarkan i-Cagar tidak menyelesaikan masalah. Sebaliknya, ia hanya meningkatkan beban hutang mereka,” ujarnya.

Baca Juga :

Cadangan Pengeluaran  Secara Bersasar

Beliau menambah, langkah yang lebih baik ialah mengeluarkan wang pencen secara bersasar kerana

kebanyakan pencarum menghadapi masalah hutang dan ingin menggunakan wang tersebut untuk menangani bebanan kewangan mereka.

Pencarum yang menggunakan kaedah i-Cagar sebenarnya sedang membuat pinjaman daripada syarikat perbankan. Ini bermakna mereka akan menanggung hutang yang lebih tinggi. Kaedah i-Cagar tidak berbeza dengan pinjaman biasa dari segi kesannya kepada kewangan pencarum.

Beliau berkata, rakyat memerlukan bantuan segera kerana menghadapi tekanan kewangan akibat hutang yang terkumpul. “Situasi ini amat mencabar bagi mereka yang tidak mampu membayar hutang mereka. Oleh itu, kami menyeru agar bantuan diberikan dengan secepat mungkin,” jelasnya.

Pengeluaran Khas KWSP Secara

Jannahtul Ain menafikan dakwaan yang mengatakan bahawa perjuangannya hanya berasaskan politik. Beliau berkata,

PWRN adalah sebuah gerakan yang tidak bersekutu dengan mana-mana parti politik, tetapi hanya bertindak sebagai suara rakyat Malaysia yang menuntut hak mereka.

“Saya ingin menjelaskan bahawa PWRN adalah perjuangan kami sendiri.

Kami tidak mempunyai hubungan dengan parti politik lain, termasuk PN (Perikatan Nasional) yang pernah disebut-sebut sebelum ini.”

“Saya bertindak sebagai wakil bagi lebih 320,000 pencarum KWSP yang menegaskan hak mereka untuk mengurangkan kesulitan dan tekanan kewangan yang mereka hadapi,” katanya.”

Jannahtul Ain telah menemui bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada bulan Februari yang lalu. Beliau telah menyerahkan memorandum yang menggesa kerajaan untuk membolehkan rakyat mengeluarkan simpanan KWSP mereka.

Ahli Parlimen Bera telah mengemukakan desakan yang dibawa oleh rombongan kunjungan beliau pada sidang Parlimen yang berlangsung baru-baru ini.

Memorandum itu antara lain menggesa kerajaan supaya membolehkan dan menyetujui pengeluaran istimewa KWSP 2.0 iaitu separuh daripada akaun satu, dengan had maksimum RM50,000.

SUMBER: Utusan Malaysia