Pengeluaran KWSP Bersyarat Fasa 1 Kini Telah Diluluskan!

Pengeluaran KWSP Bersyarat Fasa 1 kini telah diluluskan dan boleh dimohon oleh ahli yang berkelayakan. Kami ingin memaklumkan bahawa terdapat beberapa kemudahan pengeluaran yang boleh dimanfaatkan oleh pencarum sepanjang tahun ini. Kemudahan-kemudahan ini bertujuan untuk memberi bantuan kepada pencarum dalam menghadapi cabaran semasa.

PENGELUARAN KWSP BERSYARAT FASA 1

Fasiliti Sokongan Akaun 2 (FSA2) KWSP adalah kemudahan pengeluaran bersyarat yang dilaksanakan secara berperingkat. Fasa 1 FSA2 KWSP telah dibuka untuk permohonan pengeluaran oleh ahli KWSP. Ini adalah sebagai salah satu usaha untuk membantu ahli KWSP menghadapi kesan pandemik COVID-19.

FSA2 adalah satu kemudahan yang membolehkan ahli mendapat pembiayaan peribadi daripada bank. Kelebihan FSA2 ialah ahli boleh menggunakan simpanan akaun 2 sebagai cagaran untuk pembiayaan peribadi dengan membuat permohonan pengeluaran bersyarat umur 50 atau 55 tahun.

Pengeluaran KWSP Bersyarat Fasa

KADAR PENGELUARAN KWSP BERSYARAT YANG DIBENARKAN

Untuk pembiayaan FSA2, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja telah mengumumkan kadar pengeluaran yang dibolehkan. Anda boleh mengeluarkan sekurang-kurangnya RM3,000 dan sebanyak-banyaknya RM50,000 sekali sahaja.

Baca Juga:

SYARAT KELAYAKAN FSA2 KWSP

Untuk memohon pengeluaran pembiayaan FSA2 KWSP, anda perlu memenuhi beberapa kriteria syarat kelayakan yang telah ditetapkan. Kriteria-kriteria ini adalah seperti berikut :

  1. Hanya Warganegara Malaysia yang layak untuk memohon peluang ini.
  2. Ahli KWSP yang belum mencapai umur 55 tahun
  3. Permohonan boleh dikemukakan sekali sahaja
  4. Permohonan yang telah diluluskan tidak boleh dibatalkan
  5. Mulai April 2023 sehingga hari ini, permohonan boleh dibuat sepanjang tahun. Ini adalah tempoh perlaksanaan yang ditetapkan.
  6. Mempunyai minimum amaun simpanan dalam akaun 2 KWSP sebanyak RM3,000
  7. Jumlah maksimum bagi pengeluaran bersyarat tidak boleh melebihi RM50,000
  8. Memenuhi dan mematuhi terma dan syarat yang sudah ditetapkan oleh institusi perbankan yang dimohon.

Untuk fasa 1 FSA2 KWSP, anda boleh memohon pengeluaran secara online. Bank Simpanan Nasional (BSN) dan MBSB adalah dua institusi perbankan yang terlibat dalam proses ini. Sila pastikan anda mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

CARA DAFTAR PERMOHONAN

Kepada ahli KWSP yang berkelayakan dan memerlukan, anda boleh kemukakan permohonan secara atas talian. Panduan lengkap cara daftar permohonan telah disediakan, sila ke laman rasmi KWSP – DI SINI