Pengeluaran KWSP Kali Terakhir Kini Telah Dibenarkan

Pengeluaran KWSP Kali Terakhir Sehingga RM50,000. PARLIMEN : Fasiliti Sokongan Akaun 2 adalah manfaat yang diberikan kepada ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang memenuhi syarat tertentu. Sebanyak 4 juta ahli KWSP layak untuk mendapatkan manfaat ini.

Anda boleh memohon pinjaman daripada institusi perbankan dengan jumlah antara RM3,000 hingga RM50,000. Ini adalah satu cara untuk mendapatkan bantuan kewangan yang anda perlukan.

Bagi memastikan program ini patuh Syariah, institusi perbankan menyediakan fasiliti pembiayaan yang bebas daripada sebarang riba, menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapannya di Dewan Negara.

Pengeluaran KWSP Sehingga RM50,000 – 4 Juta Bakal Mendapat Manfaat

Lebih daripada 4 juta ahli KWSP yang berumur di bawah 55 tahun dan layak akan mendapat manfaat daripada fasiliti ini. Pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan biasanya dikenakan kadar pasaran semasa antara 8% hingga 15%. Bagi skim ini, anda hanya perlu membayar kadar faedah (Konvensional) atau kadar keuntungan (Islamik) yang lebih rendah, iaitu antara 4% hingga 5% setahun sahaja.

Baca Juga:

Syarat Pengeluaran KWSP

Untuk membuat pengeluaran KWSP, anda perlu memenuhi syarat-syarat berikut:

  • Ahli KWSP yang berumur kurang daripada 55 tahun boleh memohon pinjaman perumahan daripada institusi perbankan tertentu, dengan syarat mematuhi umur kelayakan yang ditetapkan oleh institusi tersebut.
  • Merupakan Seorang Warganegara Malaysia
  • Permohonan hanya boleh dilakukan sekali sahaja
  • Permohonan lulus tidak boleh dibatalkan.
  • Anda perlu memastikan bahawa anda mempunyai sekurang-kurangnya RM3,000 dalam akaun tersebut.
  • Jumlah amaun maksimum bagi pengeluaran bersyarat tidak melebihi RM50,000 dalam akaun 2 (tertakluk kepada amaun pembiayaan peribadi yang diluluskan oleh institusi perbankan)

Pengeluaran KWSP Kali Terakhir

Pencarum KWSP Boleh Mengeluarkan RM3,000 – RM50,000

Untuk Akaun 2 KWSP, baki simpanan menentukan jumlah pembiayaan yang boleh diperoleh. Jumlah pembiayaan minimum ialah RM3,000 dan jumlah pembiayaan maksimum ialah RM50,000.

Pembiayaan ini tidak melanggar peruntukan Akta KWSP kerana jumlah caruman dalam Akaun 2 hanya sebagai bantuan. Dan syarat-syarat yang ditetapkan oleh pihak bank juga perlu dipatuhi.

Untuk menjelaskan dengan lebih lanjut, daripada 1.89 juta ahli yang berusia 40 hingga 55 tahun pada 31 Januari 2023, 38% daripada mereka hanya mempunyai RM10 ribu atau kurang dalam Akaun 1 mereka. Oleh itu, adalah penting untuk meningkatkan tabungan kumpulan ini supaya mereka mempunyai cukup simpanan untuk persaraan kelak.

Cara Membuat Permohonan Pengeluaran KWSP Kali Terakhir

Untuk membuat permohonan secara dalam talian, ahli perlu mengikuti 3 langkah utama. Langkah pertama ialah memilih institusi perbankan yang mengambil bahagian. Langkah kedua ialah mengisi borang permohonan yang disediakan oleh institusi perbankan tersebut manakala ketiga ialah menghantar borang permohonan yang telah lengkap diisi kepada institusi perbankan tersebut.

  • Langkah 1: Untuk mengetahui kelayakan simpanan Akaun 2 KWSP anda, sila layari portal institusi perbankan yang anda pilih dan ikuti langkah-langkah yang diberikan.
  • Langkah 2: Untuk memohon pembiayaan peribadi, anda perlu mengisi borang permohonan yang disediakan oleh institusi perbankan di portal mereka. Anda juga perlu mematuhi terma dan syarat yang dinyatakan oleh institusi perbankan sebelum menghantar permohonan anda.
  • Langkah 3: Untuk membuat permohonan Pengeluaran Bersyarat Umur 50 Tahun atau 55 Tahun, anda perlu mengakses portal institusi perbankan yang memberi pembiayaan peribadi kepada anda. Anda boleh memohon secara awal dengan KWSP melalui portal tersebut, mengikut amaun yang telah disetujui oleh institusi perbankan.

Pengeluaran KWSP Kali Terakhir

Rakyat Melakukan Pengeluaran KWSP Kali Terakhir Sehingga RM50,000 Kerana Keperluan Mendesak

Kita semua faham bahawa pengeluaran khas dana simpanan persaraan sewaktu Pandemik sebelum ini adalah untuk menangani kecemasan. Namun, pada masa kini, tidak ada alasan untuk membolehkan pengeluaran tersebut berterusan. Negara-negara lain seperti Australia, Peru dan Chile yang telah membenarkan pengeluaran simpanan persaraan pada tahun 2020 dan 2021, sudah menghentikan amalan itu sejak tahun lepas.

SUMBER : BuletinTV3