Pengeluaran KWSP Melalui Akaun 1 Kini Telah Dibenarkan!

Pengeluaran Penuh KWSP Melalui Akaun 1 & 2. Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan telah melaksanakan pelbagai inisiatif dan bantuan untuk membantu rakyat dalam menghadapi cabaran semasa. Inisiatif dan bantuan ini meliputi pelbagai aspek seperti ekonomi, kesihatan, pendidikan dan sosial.

Untuk mengurangkan kesan kewangan akibat pandemik, Kerajaan telah meluluskan beberapa program pengeluaran KWSP seperti i-Sinar, i-Lestari, i-Citra dan lain-lain. Program-program ini membolehkan ahli KWSP mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka untuk menampung keperluan hidup.

Pengeluaran KWSP Melalui Akaun

Selain daripada kemudahan e-Pengeluaran, KWSP juga menawarkan satu lagi perkhidmatan yang boleh membantu anda menguruskan simpanan anda. Ia adalah e-Pengeluaran, yang membolehkan anda membuat pengeluaran KWSP secara dalam talian.

Para ahlinya boleh mengeluarkan sebahagian simpanan mereka secara atas talian dengan cara yang dibenarkan.

Baca Juga:

Berikut adalah beberapa situasi yang membolehkan anda mengeluarkan sebahagian wang simpanan KWSP anda sebelum mencapai umur 55 tahun:

Pengeluaran Penuh KWSP Melalui Akaun 1 & 2 Untuk Membina Rumah

Untuk mereka yang ingin membina rumah sendiri, mereka boleh mengeluarkan wang dari Akaun 2 mereka sebagai ahli. Syarat-syarat utama yang perlu dipatuhi adalah mempunyai baki sekurang-kurangnya RM500 dalam Akaun 2; Surat Perjanjian Membina Rumah masih sah dan tidak lebih daripada tiga tahun dari tarikh permohonan diterima dan berusia di bawah 55 tahun.

Perbelanjaan Kesihatan

Ahli-ahli yang menghadapi masalah kesihatan boleh menggunakan wang Akaun 2 mereka untuk menampung kos rawatan penyakit kritikal. Selain itu, mereka juga boleh membeli peralatan bantuan kesihatan yang diluluskan atau mendapatkan rawatan kesuburan dengan wang tersebut.

Membiayai Pendidikan

Untuk membantu ahli KWSP menampung kos pendidikan, mereka boleh mengeluarkan sebahagian simpanan Akaun 2 mereka. Pilihan ini terbuka untuk ahli yang ingin melanjutkan pelajaran sendiri, pasangan (suami/isteri), anak-anak atau ibu bapa di institusi yang mendapat kelulusan di dalam atau luar negara.

Menunaikan Haji

Untuk mereka yang beragama Islam, mereka boleh mengeluarkan wang dari Akaun 2 untuk menambah simpanan di Lembaga Tabung Haji (LTH) sebagai kos. Ini adalah satu kemudahan yang diberikan kepada para ahli.

Membeli Rumah

Anda boleh menggunakan Akaun 2 KWSP untuk membiayai pembelian rumah di Malaysia. Rumah yang layak untuk pengeluaran ini termasuklah banglo, teres, berkembar, apartmen, kondominium, studio, servis, townhouse, SOHO dan rumah kedai yang mempunyai unit kediaman. Ini adalah salah satu kemudahan yang disediakan oleh KWSP untuk membantu ahli mempunyai rumah sendiri.

Pengeluaran Penuh KWSP Melalui Akaun 1 & 2

i-Akaun adalah sistem online yang membolehkan ahli KWSP berurusan dengan badan simpanan kewangan ini secara mudah dan cepat. Untuk mendaftar i-Akaun, ahli KWSP perlu mengisi borang permohonan yang boleh didapati di laman web KWSP atau di mana-mana cawangan KWSP.

Salah satu fungsi penting i-Akaun ialah e-Pengeluaran yang membolehkan ahli KWSP membuat permohonan pengeluaran simpanan mereka secara dalam talian.

Maklumat lengkap berkenaan perkara-perkara berkaitan faktor kebenaran pengeluaran KWSP boleh dirujuk DI SINI.

Manakala tatacara menggunakan e-Pengeluaran (i-Akaun) boleh dilihat – DI SINI.