Pengeluaran KWSP RM10000 Melalui Akaun 1 Kini Dibenarkan!

Pengeluaran KWSP RM10000 Melalui Akaun 1. Program Fasiliti Sokongan Akaun 2 (FSA2) yang dilancarkan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah menarik minat lebih 4 juta ahli KWSP untuk mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka. Program ini bertujuan untuk membantu ahli KWSP yang terjejas akibat pandemik COVID-19.

Anda boleh mengeluarkan wang dari akaun KWSP anda di bawah FSA2. Jumlah pengeluaran yang dibenarkan adalah antara RM3,000 hingga RM50,000.

Pengeluaran KWSP FSA2

Untuk membantu ahli KWSP mendapatkan pinjaman peribadi dari bank, FSA2 membolehkan ahli KWSP membuat permohonan awal untuk Pengeluaran Bersyarat Umur 50 tahun atau 55 tahun.

Ahli boleh memohon pembiayaan peribadi dari bank dengan menggunakan simpanan akaun 2. Bayaran akan dibuat kepada bank apabila ahli berumur antara 50 hingga 55 tahun, bergantung kepada pilihan ahli.

Ahli dikehendaki menjelaskan bayaran bulanan mengikut jumlah yang dituntut oleh institusi perbankan. Ini adalah syarat yang perlu dipatuhi oleh ahli pada setiap masa.

Pengeluaran KWSP RM10000 Melalui

Baca Juga:

Amaun Kelayakan Pengeluaran KWSP

Untuk makluman, anda boleh mengeluarkan sebahagian daripada simpanan Akaun 2 anda mengikut jumlah yang ditetapkan. Jumlah pengeluaran yang dibenarkan adalah seperti berikut:

Pengeluaran KWSP RM10000 Melalui

Syarat Pengeluaran KWSP

Untuk mengetahui syarat-syarat pengeluaran KWSP, sila rujuk ayat-ayat berikut:

  • Terbuka kepada ahli KWSP yang belum mencapai umur 55 tahun
  • Merupakan seorang Warganegara Malaysia
  • Permohonan adalah sekali sahaja
  • Permohonan yang telah lulus tidak boleh dibatalkan
  • Amaun simpanan minimum RM3,000 dalam akaun 2 KWSP
  • Amaun maksimum bagi pengeluaran bersyarat tidak melebihi RM50,000 dalam akaun 2 (tertakluk kepada amaun pembiayaan peribadi yang diluluskan oleh institusi perbankan)

Pengeluaran KWSP RM10000 Melalui

Nota: Ahli hendaklah membuat penilaian kesedaran dan kefahaman mengenai Fasiliti Sokongan Akaun 2 dengan institusi perbankan sebelum ahli membuat keputusan sama ada perlu meneruskan permohonan pembiayaan peribadi atau sebaliknya.

Ahli yang membiayai akaun KWSP mereka boleh mendapat bantuan kewangan daripada Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) KWSP, AKPK atau perunding kewangan bank sepanjang tempoh pembiayaan, jika diperlukan. Ini adalah untuk membantu ahli membuat keputusan kewangan yang bijak dan sesuai dengan keperluan mereka.

Cara Membuat Permohonan Pengeluaran KWSP RM10000 Melalui Akaun 1

Untuk memohon secara dalam talian, anda perlu mengikuti 3 langkah berikut:

  • Langkah 1: Membuat semakan awal kelayakan simpanan Akaun 2 KWSP melalui portal institusi perbankan yang mengambil bahagian.
  • Langkah 2: Membuat permohonan pembiayaan peribadi melalui portal institusi perbankan mengikut terma dan syarat yang ditetapkan oleh institusi perbankan.
  • Langkah 3: Mengemukakan permohonan awal Pengeluaran Bersyarat Umur 50 Tahun atau 55 Tahun dengan KWSP melalui portal institusi perbankan, berdasarkan amaun pembiayaan peribadi yang telah diluluskan oleh institusi perbankan berkenaan.

4 Juta Pencarum KWSP Akan Mendapat Manfaat Melalui Pengeluaran KWSP

Lebih daripada 4 juta ahli KWSP yang berumur di bawah 55 tahun dan memenuhi syarat akan mendapat manfaat daripada kemudahan ini.

Institusi perbankan akan mengenakan kadar faedah (untuk pinjaman konvensional) atau kadar keuntungan (untuk pinjaman islamik) yang berbeza-beza bergantung kepada pelbagai faktor. Kadar ini dijangka berada dalam julat 4% hingga 5% setahun, tetapi boleh berubah mengikut keadaan pasaran dan dasar kewangan.

Berbanding dengan institusi perbankan lain yang menawarkan pembiayaan peribadi, kadar kami adalah lebih rendah daripada kadar pasaran semasa.

Pencarum Boleh Membuat Pengeluaran KWSP Sehingga RM50,000

Anda boleh memohon pembiayaan dari RM3,000 hingga RM50,000 bergantung kepada jumlah simpanan yang ada di Akaun 2 KWSP anda. Pembiayaan ini tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh bank yang anda pilih.

Pembiayaan ini tidak bertentangan dengan Akta KWSP kerana jumlah caruman dalam Akaun 2 hanya bersifat sokongan.

Setakat 31 Januari 2023, seramai 1.89 juta ahli berumur antara 40 tahun hingga bawah 55 tahun atau 38% yang mempunyai simpanan di dalam akaun 1 sebanyak RM10,000 ke bawah.

Untuk kumpulan ini, tabungan perlu dibina semula supaya ada simpanan yang cukup untuk keperluan masa depan. Ini adalah penting kerana tabungan boleh membantu mereka menghadapi cabaran dan peluang yang mungkin timbul pada hari tua nanti.

Maklumat Lanjut Pengeluaran KWSP RM10000 Melalui Akaun 1

Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai FSA2, anda boleh menghubungi kami melalui saluran-saluran yang tersedia: