Pengeluaran KWSP Sehingga RM50,000 Dibenarkan Jika Terdesak

Pengeluaran KWSP Sehingga RM50,000. PARLIMEN : Fasiliti Sokongan Akaun 2 adalah manfaat yang diberikan kepada ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang memenuhi syarat tertentu. Manfaat ini membolehkan ahli KWSP mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka di Akaun 2 untuk menampung keperluan kewangan mereka. Berdasarkan kriteria yang ditetapkan, lebih 4 juta ahli KWSP layak untuk mendapatkan manfaat ini.

Anda boleh memohon pinjaman daripada institusi perbankan dengan jumlah antara RM3,000 hingga RM50,000. Ini adalah satu cara untuk mendapatkan bantuan kewangan yang anda perlukan.

Dalam teks ucapannya di Dewan Negara, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata bahawa program ini menyediakan fasiliti pembiayaan yang mengikut prinsip-prinsip Syariah daripada institusi perbankan. Beliau menegaskan bahawa tidak ada sebarang unsur-unsur riba yang terlibat dalam program ini.

Pengeluaran KWSP Sehingga

Pengeluaran KWSP Sehingga RM50,000 – 4 Juta Bakal Mendapat Manfaat

Lebih daripada 4 juta ahli KWSP di bawah umur 55 tahun yang layak akan mendapat manfaat daripada fasiliti ini. Institusi perbankan akan mengenakan kadar faedah (Konvensional) atau kadar keuntungan (Islamik) yang dijangka berada di antara 4% hingga 5% setahun. Kadar ini adalah jauh lebih rendah daripada kadar pasaran semasa pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan yang dikenakan pada sekitar 8% hingga 15%.

Rakyat Melakukan Pengeluaran KWSP Sehingga RM50,000 Kerana Keperluan Mendesak

Kita semua sedia maklum bahawa pengeluaran dana simpanan persaraan sewaktu Pandemik adalah untuk menangani kecemasan. Namun, pada masa kini, tidak ada alasan untuk terus mengizinkan pengeluaran khas dari tabung persaraan rakyat. Negara-negara lain seperti Australia, Peru dan Chile yang telah membolehkan pengeluaran tabung persaraan pada tahun 2020 dan 2021, telah menghentikan amalan tersebut sejak tahun lepas.

Baca Juga:

Pencarum KWSP Boleh Mengeluarkan RM3,000 – RM50,000

Anda boleh memohon pembiayaan dari RM3,000 hingga RM50,000 bergantung kepada jumlah simpanan anda di Akaun 2 KWSP. Ini adalah had minimum dan maksimum yang ditetapkan untuk pembiayaan.

Pembiayaan ini adalah selaras dengan Akta KWSP kerana jumlah caruman dalam Akaun 2 hanya berfungsi sebagai sokongan. Pihak bank juga telah menetapkan terma dan syarat yang perlu dipatuhi oleh pemohon.

Untuk kumpulan berumur 40 hingga 55 tahun, hanya 38% atau 1.89 juta ahli yang ada simpanan melebihi RM10 ribu di Akaun 1. Ini menunjukkan bahawa ramai yang tidak bersedia untuk persaraan. Oleh itu, adalah penting untuk meningkatkan tabungan di Akaun 1 bagi memastikan masa depan yang lebih baik.

SUMBER : BuletinTV3