Pengeluaran Simpanan KWSP RM10,000 Dibenarkan Untuk Semua

Pengeluaran Simpanan KWSP RM10000 – Program Fasiliti Sokongan Akaun 2 (FSA2) yang dilancarkan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah menarik minat lebih 4 juta ahli KWSP untuk mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka. Program ini bertujuan untuk membantu ahli KWSP yang terjejas akibat pandemik COVID-19.

Anda boleh mengeluarkan wang dari KWSP anda melalui FSA2. Skim ini membenarkan anda mengeluarkan sejumlah wang antara RM3,000 hingga RM50,000 dari akaun anda.

Pengeluaran Simpanan KWSP RM10000

Untuk membantu ahli mendapatkan pinjaman peribadi dari bank, FSA2 menawarkan kemudahan Pengeluaran Bersyarat Umur 50 tahun atau 55 tahun. Ahli boleh memohon secara awal untuk mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka di bawah skim ini.

Ahli boleh memohon pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan dengan menggunakan simpanan dalam akaun 2. Pengeluaran simpanan akan dibuat terus kepada institusi perbankan apabila ahli mencapai umur 50 hingga 55 tahun, bergantung kepada pilihan ahli. Ini adalah permohonan yang memboleh ahli mengambil kira simpanan yang ada dalam akaun 2.

Ahli dikehendaki menjelaskan bayaran bulanan yang telah ditetapkan oleh institusi perbankan tanpa gagal. Ini adalah syarat yang perlu dipatuhi oleh ahli semasa menjalankan urusan dengan institusi perbankan tersebut.

Pengeluaran Simpanan KWSP

Baca Juga:

Cara Membuat Permohonan Pengeluaran Simpanan KWSP RM10000

Untuk memohon, ahli perlu mengakses laman web institusi perbankan pilihan mereka dan mengisi borang permohonan dalam talian. Proses permohonan terdiri daripada 3 langkah mudah, iaitu:

  • Langkah 1: Untuk mengetahui sama ada anda layak untuk mengeluarkan simpanan Akaun 2 anda, sila layari laman web bank yang anda pilih dan ikuti langkah-langkah yang diberikan.
  • Langkah 2: Membuat permohonan pembiayaan peribadi melalui portal institusi perbankan mengikut terma dan syarat yang ditetapkan oleh institusi perbankan.
  • Langkah 3: Mengemukakan permohonan awal Pengeluaran Bersyarat Umur 50 Tahun atau 55 Tahun dengan KWSP melalui portal institusi perbankan, berdasarkan amaun pembiayaan peribadi yang telah diluluskan oleh institusi perbankan berkenaan.

Amaun Kelayakan Pengeluaran Simpanan

Untuk simpanan Akaun 2, anda boleh membuat pengeluaran mengikut amaun yang ditetapkan. Berikut adalah senarai amaun pengeluaran yang dibenarkan:

Pengeluaran Simpanan KWSP

Syarat Pengeluaran Simpanan

Untuk membuat pengeluaran, anda perlu mematuhi syarat-syarat berikut:

  • Ahli yang berumur kurang daripada 55 tahun boleh memohon (mengikut syarat umur kelayakan yang diberikan oleh institusi perbankan yang terlibat).
  • Merupakan Seorang Warganegara Malaysia
  • Permohonan adalah sekali sahaja
  • Permohonan yang telah lulus tidak boleh dibatalkan
  • Amaun simpanan minimum RM3,000 dalam akaun 2
  • Amaun maksimum pemohon bagi pengeluaran bersyarat tidak melebihi RM50,000 dalam akaun 2 (tertakluk kepada amaun pembiayaan peribadi yang diluluskan oleh institusi perbankan)

Pengeluaran Simpanan KWSP

4 Juta Pencarum Akan Mendapat Manfaat Melalui Pengeluaran Simpanan

Lebih daripada 4 juta ahli yang berumur di bawah 55 tahun dan memenuhi syarat akan mendapat manfaat daripada kemudahan ini.

Institusi perbankan akan mengenakan kadar faedah (konvensional) atau kadar keuntungan (islamik) yang berkisar antara 4% hingga 5% setahun. Ini adalah kadar yang dijangka berdasarkan keadaan pasaran semasa.

Kadar ini jauh lebih rendah daripada kadar pasaran semasa pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan yang lain.

Pencarum Boleh Membuat Pengeluaran Sehingga RM50,000

Anda boleh memohon pembiayaan dari RM3,000 hingga RM50,000 bergantung kepada jumlah wang yang ada di Akaun 2 KWSP anda. Pembiayaan ini tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh bank yang anda pilih.

Pembiayaan ini tidak bertentangan dengan Akta KWSP kerana jumlah caruman dalam Akaun 2 hanya bersifat sokongan.

Menurut data terkini, hanya 38% daripada ahli KWSP yang berusia 40 hingga 55 tahun mempunyai baki akaun 1 melebihi RM10,000. Ini bermakna, sebanyak 1.89 juta ahli dalam kumpulan umur ini mempunyai simpanan kurang daripada jumlah tersebut pada 31 Januari 2023.

Untuk kumpulan ini, tabungan perlu dibina semula supaya ada simpanan yang cukup untuk keperluan masa depan. Ini adalah penting kerana tabungan boleh membantu menangani cabaran kewangan yang mungkin timbul pada hari tua nanti.

Maklumat Lanjut

Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai FSA2, anda boleh menghubungi kami melalui saluran-saluran yang tersedia: