Pengeluaran Wang KWSP RM10,000 Dibenarkan Untuk Semua

Pengeluaran Wang KWSP RM10000 Kini Dibenarkan. Program Fasiliti Sokongan Akaun 2 (FSA2) telah dilancarkan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk membantu ahli yang terjejas oleh pandemik Covid-19. Melalui program ini, ahli KWSP boleh mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka di Akaun 2. Sehingga kini, lebih 4 juta ahli KWSP telah memanfaatkan program FSA2 ini.

Anda boleh mengeluarkan wang dari KWSP anda melalui FSA2. Jumlah pengeluaran yang dibenarkan adalah antara RM3,000 hingga RM50,000. Ini adalah peluang untuk anda menggunakan simpanan anda untuk keperluan penting.

Pengeluaran KWSP FSA2

Ahli KWSP yang ingin membuat permohonan awal Pengeluaran Bersyarat Umur 50 tahun atau 55 tahun boleh menggunakan FSA2. FSA2 adalah satu kemudahan yang membantu ahli KWSP mendapatkan pinjaman peribadi daripada bank.

Ahli boleh memohon pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan dengan menggunakan simpanan dalam akaun 2. Pengeluaran simpanan akan dibuat terus kepada institusi perbankan apabila ahli mencapai umur 50 atau 55 tahun, bergantung kepada pilihan ahli. Permohonan ini adalah tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan.

Ahli dikehendaki menjelaskan bayaran bulanan yang telah ditetapkan oleh institusi perbankan tanpa gagal.

Pengeluaran Wang

Baca Juga:

Amaun Kelayakan Pengeluaran KWSP

Untuk rujukan anda, kami sertakan jumlah pengeluaran maksimum yang dibenarkan daripada Akaun 2 simpanan anda:

Pengeluaran Wang

Syarat Pengeluaran Wang KWSP RM10000 Kini Dibenarkan

Untuk mengetahui bagaimana anda boleh mengeluarkan wang dari akaun KWSP anda, sila rujuk syarat-syarat berikut:

  • Jika anda seorang ahli KWSP yang berumur kurang daripada 55 tahun, anda layak untuk menyertai program ini.
  • Pemohon merupakan seorang Warganegara Malaysia
  • Permohonan adalah sekali sahaja
  • Permohonan yang telah lulus tidak boleh dibatalkan
  • Amaun simpanan minimum RM3,000 dalam akaun 2 KWSP
  • Amaun maksimum bagi pengeluaran bersyarat tidak melebihi RM50,000 dalam akaun 2 (tertakluk kepada amaun pembiayaan peribadi yang diluluskan oleh institusi perbankan)

Pengeluaran Wang

Nota: Sebelum membuat permohonan pembiayaan peribadi atau tidak, ahli perlu menilai tahap kesedaran dan kefahaman mereka tentang Fasiliti Sokongan Akaun 2 yang ditawarkan oleh institusi perbankan. Ini adalah penting untuk memastikan ahli membuat pilihan yang sesuai dengan keperluan dan kemampuan mereka.

Ahli boleh mendapatkan nasihat kewangan secara langsung daripada Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) KWSP, AKPK atau perunding kewangan bank sepanjang tempoh pembiayaan, jika diperlukan. Ini adalah salah satu manfaat pembiayaan tersebut.

Cara Membuat Permohonan Pengeluaran KWSP RM10000 Kini Dibenarkan

Untuk memohon secara dalam talian, ahli perlu mengikuti 3 langkah berikut:

  • Langkah 1: Membuat semakan awal kelayakan simpanan Akaun 2 KWSP melalui portal institusi perbankan yang mengambil bahagian.
  • Langkah 2: Membuat permohonan pembiayaan peribadi melalui portal institusi perbankan mengikut terma dan syarat yang ditetapkan oleh institusi perbankan.
    Langkah 3: Mengemukakan permohonan awal Pengeluaran Bersyarat Umur 50 Tahun atau 55 Tahun dengan KWSP melalui portal institusi perbankan, berdasarkan amaun pembiayaan peribadi yang telah diluluskan oleh institusi perbankan berkenaan.

4 Juta Pencarum KWSP Akan Mendapat Manfaat Melalui Pengeluaran KWSP

Lebih daripada 4 juta ahli KWSP yang berumur di bawah 55 tahun dan memenuhi syarat akan mendapat manfaat daripada kemudahan ini.

Institusi perbankan akan mengenakan kadar faedah (konvensional) atau kadar keuntungan (islamik) yang berkisar antara 4% hingga 5% setahun. Ini adalah kadar yang dijangka berdasarkan keadaan pasaran semasa.

Berbanding dengan institusi perbankan lain yang menawarkan pembiayaan peribadi, kadar kami adalah lebih rendah daripada kadar pasaran semasa. Ini memberikan anda kelebihan dalam menguruskan kewangan anda.

Pencarum Boleh Membuat Pengeluaran Wang KWSP Sehingga RM50,000

Anda boleh memohon pembiayaan dari RM3,000 hingga RM50,000 bergantung kepada jumlah simpanan yang ada di Akaun 2 KWSP anda. Pembiayaan ini tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh bank yang anda pilih.

Pembiayaan ini tidak bertentangan dengan Akta KWSP kerana jumlah caruman dalam Akaun 2 hanya bersifat sokongan.

Menurut data terkini, 38% daripada 1.89 juta ahli KWSP yang berusia 40 hingga 55 tahun hanya mempunyai baki akaun 1 kurang daripada RM10,000. Ini bermakna mereka menghadapi risiko kewangan yang tinggi sekiranya berlaku kecemasan.

Untuk kumpulan ini, tabungan perlu dibina semula supaya ada simpanan yang cukup untuk keperluan masa depan. Ini adalah penting kerana tabungan boleh membantu menangani cabaran kewangan yang mungkin timbul pada hari tua nanti.

Maklumat Lanjut Pengeluaran Wang KWSP RM10000 Kini Dibenarkan

Sebarang maklumat lanjut berkaitan FSA2 boleh diperolehi melalui saluran berikut: