Pengeluaran Wang KWSP RM5000 Secara Bersyarat Dibenarkan!

Pengeluaran Wang KWSP RM5000 Kini Dibenarkan. Program Fasiliti Sokongan Akaun 2 (FSA2) yang dilancarkan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah menarik minat lebih 4 juta ahli KWSP untuk mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka. Program ini bertujuan untuk membantu ahli KWSP yang terjejas akibat pandemik COVID-19.

Anda boleh mengeluarkan wang dari akaun KWSP anda melalui FSA2. Jumlah pengeluaran yang dibenarkan adalah antara RM3,000 hingga RM50,000.

Pengeluaran KWSP FSA2

Tujuan FSA2 adalah untuk memudahkan ahli KWSP yang ingin membuat permohonan Pengeluaran Bersyarat Umur 50 tahun atau 55 tahun secara awal. Dengan cara ini, ahli KWSP boleh mendapat pembiayaan peribadi dari institusi perbankan yang terlibat.

Ahli yang memohon pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan boleh menggunakan simpanan dalam akaun 2 sebagai jaminan. Pengeluaran simpanan akan dibuat secara terus kepada institusi perbankan apabila ahli mencapai umur pengeluaran yang dipilih, sama ada 50 atau 55 tahun.

Untuk mematuhi syarat-syarat pinjaman, ahli dikehendaki menjelaskan bayaran ansuran setiap bulan mengikut jumlah yang ditentukan oleh pihak bank.

Pengeluaran Wang KWSP RM5000

Baca Juga:

Amaun Kelayakan Pengeluaran KWSP

Untuk rujukan anda, kami sertakan jumlah pengeluaran yang dibenarkan mengikut baki simpanan Akaun 2 anda:

Syarat Pengeluaran Wang KWSP RM5000 Kini Dibenarkan

Untuk mengetahui syarat-syarat pengeluaran KWSP, sila rujuk kepada ayat-ayat berikut:

  • terbuka kepada ahli KWSP yang belum mencapai umur 55 tahun
  • Individu pemohon merupakan Warganegara Malaysia
  • Permohonan adalah sekali sahaja
  • Permohonan yang telah lulus tidak boleh dibatalkan
  • Untuk mengeluarkan wang dari akaun 2 KWSP, anda perlu mempunyai sekurang-kurangnya RM3,000 dalam simpanan anda. Ini adalah syarat minimum yang ditetapkan oleh KWSP untuk memastikan anda mempunyai cukup wang untuk keperluan masa depan.
  • Amaun maksimum bagi pengeluaran bersyarat tidak melebihi RM50,000 dalam akaun 2 (tertakluk kepada amaun pembiayaan peribadi yang diluluskan oleh institusi perbankan)

Pengeluaran Wang KWSP RM5000

Nota: Sebelum membuat keputusan untuk memohon pembiayaan peribadi atau tidak, ahli perlu menilai tahap kesedaran dan kefahaman mereka tentang Fasiliti Sokongan Akaun 2 yang ditawarkan oleh institusi perbankan.

Ahli yang membiayai akaun KWSP mereka boleh mendapat bantuan kewangan daripada Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) KWSP, AKPK atau perunding kewangan bank sepanjang tempoh pembiayaan, jika diperlukan. Ini adalah untuk membantu ahli membuat keputusan kewangan yang bijak dan sesuai dengan keperluan mereka.

Cara Membuat Permohonan Pengeluaran Wang KWSP RM5000 Kini Dibenarkan

Untuk memohon secara dalam talian, anda perlu mengikuti 3 langkah berikut:

  • Langkah 1: Membuat semakan awal kelayakan simpanan Akaun 2 KWSP melalui portal institusi perbankan yang mengambil bahagian.
  • Langkah 2: Membuat permohonan pembiayaan peribadi melalui portal institusi perbankan mengikut terma dan syarat yang ditetapkan oleh institusi perbankan.
  • Langkah 3: Untuk Pengeluaran Bersyarat Umur 50 Tahun atau 55 Tahun, anda boleh memohon secara awal melalui portal institusi perbankan yang telah meluluskan pembiayaan peribadi anda dengan KWSP. Sila pastikan anda mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh KWSP dan institusi perbankan sebelum membuat permohonan.

4 Juta Pencarum KWSP Akan Mendapat Manfaat Melalui Pengeluaran KWSP

Lebih daripada 4 juta ahli KWSP yang berumur di bawah 55 tahun dan memenuhi syarat akan mendapat manfaat daripada kemudahan ini.

Kadar faedah (konvensional) atau kadar keuntungan (islamik) yang akan dikenakan oleh institusi perbankan dijangka antara 4% hingga 5% setahun

Berbanding dengan institusi perbankan lain yang menawarkan pembiayaan peribadi, kadar kami adalah lebih rendah daripada kadar pasaran semasa.

Pencarum Boleh Membuat Pengeluaran KWSP Sehingga RM50,000

Anda boleh memohon pembiayaan dari RM3,000 hingga RM50,000 bergantung kepada jumlah simpanan yang ada di Akaun 2 KWSP anda. Pembiayaan ini tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh bank yang anda pilih.

Memandangkan jumlah caruman dalam Akaun 2 hanyalah sokongan, pembiayaan ini tidak bercanggah dengan peruntukan Akta KWSP.

Pada 31 Januari 2023, terdapat 1.89 juta orang yang berusia 40 hingga 55 tahun yang memiliki simpanan kurang daripada RM10,000 di akaun 1. Mereka mewakili 38% daripada jumlah ahli yang mempunyai akaun tersebut.

Untuk kumpulan ini, tabungan perlu dibina semula supaya ada simpanan yang cukup untuk masa depan. Ini adalah penting kerana mereka mungkin menghadapi cabaran kewangan apabila sudah tua.

Maklumat Lanjut Pengeluaran Wang KWSP RM10000 Kini Dibenarkan

Sebarang maklumat lanjut berkaitan FSA2 boleh diperolehi melalui saluran berikut: