Semakan Status & Jadual Bayaran STR Fasa 4 Mengikut Bank

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Semakan Status & Jadual Bayaran – Pada 7 November 2023, rakyat Malaysia akan menerima bayaran bantuan STR Fasa 4 sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengurangkan kesan pandemik. Ini merupakan berita baik yang dinanti-nantikan oleh ramai pihak.

Untuk membantu mereka yang terjejas oleh krisis ekonomi, Bantuan STR Fasa 4 diperkenalkan sebagai sebahagian daripada inisiatif Payung Rahmah. Bantuan ini bertujuan untuk meringankan beban kewangan mereka yang menghadapi cabaran dalam memenuhi keperluan asas harian.

Isi rumah termiskin yang terdaftar dalam data e-Kasih akan menerima bantuan STR tambahan sebanyak RM600 daripada kerajaan. Bayaran STR Fasa 1, Fasa 2, dan Fasa 3 telah diagihkan pada 17 Januari, 5 April, dan 26 Jun 2023.

Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang bayaran Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat.

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Mereka yang layak untuk Bayaran Fasa 4 adalah mereka yang telah menerima Fasa 1 dan tiada rekod kematian mereka atau pasangan mereka sehingga 28 Februari, sebagaimana yang disahkan oleh LHDN.

Penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) yang layak, tetapi tidak menerima bayaran pada Fasa 1 dan Fasa 2, boleh memohon baharu atau kemaskini permohonan mereka. Bayaran akan dibuat pada Fasa 4 kepada mereka yang memenuhi syarat.

Baca Juga:

TARIKH BAYARAN BANTUAN STR FASA 4 TELAH MULA DIKREDITKAN

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia, telah mengumumkan bahawa STR Fasa 4 akan diberikan secara berperingkat kepada rakyat bermula 7 NOVEMBER 2023. Beliau berkata, pembayaran ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu golongan yang terjejas akibat pandemik COVID-19.

Bagi penerima yang layak, bayaran bantuan akan dimasukkan ke dalam akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tidak mempunyai akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut pembayaran STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

Semakan Status & Jadual Bayaran

BANTUAN STR FASA 4 : SEMAKAN STATUS & JADUAL BAYARAN

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang perlu dibuat adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

Semakan Status & Jadual Bayaran

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

SEMAKAN STATUS & JADUAL BAYARAN STR FASA 4

Semakan Status & Jadual Bayaran

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN MYSTR

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal bersama, warga emas yang tidak berkahwin dan orang yang belum berkahwin.

Penerima STR Fasa 1 ini adalah daripada data BKM 2022. Oleh sebab itu, sekiranya anda bukan penerima sebelum ini dan ingin membuat permohonan baru, dijangkakan permohonan baru bakal dibuka pada masa akan datang.

MAKLUMAT LANJUT SEMAKAN STATUS & JADUAL BAYARAN STR FASA 4

Anda perlu mengingati kata laluan anda dan menjawab soalan keselamatan dengan betul. Jika anda tidak dapat melakukan kedua-duanya, ID MySTR anda akan dihalang daripada mengakses sistem selama 24 jam. Anda hanya boleh mencuba semula selepas tempoh ini berakhir.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/