Semakan Status Pengkreditan STR Fasa 3 Mengikut Bank

JADUAL & MASA BAYARAN STR FASA 3

Semakan Status Pengkreditan STR Fasa 3 : Penerima bantuan STR Fasa 3 boleh menyemak tarikh bayaran mengikut institusi perbankan yang mereka gunakan. Bagi mereka yang menggunakan platform Bank Simpanan Nasional (BSN), bayaran akan dikreditkan lebih awal berbanding institusi perbankan lain. Anda boleh merujuk kepada jadual di bawah untuk mengetahui tarikh bayaran anda.

LHDN ingin memberitahu bahawa Penerima Bayaran Fasa 3 ialah mereka yang menerima Fasa 1 & 2 dan telah diperiksa dengan data kematian pemohon dan pasangan setakat 28 Februari.

Dengan ini diberitahu bahawa, bagi permohonan baharu dan kemaskini STR yang tidak termasuk dalam Fasa 1 dan Fasa 2, penerima STR yang memenuhi syarat akan menerima bayaran pada Fasa 3.

TARIKH BAYARAN & SEMAKAN STATUS PENGKREDITAN STR FASA 3

Pengumuman berkenaan bayaran Fasa 3 akan dibuat secara berperingkat oleh Menteri Kewangan, Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada rakyat Malaysia. Pakej bantuan ekonomi yang mengandungi bayaran Fasa 3 ini bertujuan untuk mengurangkan kesan pandemik COVID-19. Harapan dan sokongan dijangka akan diberikan kepada mereka yang terjejas oleh krisis ini melalui pengumuman ini.

Pengumuman Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengenai pengecualian bayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 3 sebelum Hari Raya Aidiladha telah menimbulkan kegembiraan di kalangan rakyat. Bayaran ini sepatutnya dibuat pada awal bulan Julai 2023, tetapi telah dipercepatkan sebagai tanda sokongan kerajaan kepada rakyat yang terjejas akibat pandemik Covid-19.

KATEGORI & AMAUN BAYARAN STR FASA 3

Berikut adalah jumlah pembayaran bagi STR Fasa 3 :

Semakan Status Pengkreditan STR

Semakan Status Pengkreditan STR

Baca Juga:

KATEGORI KELAYAKAN STR

Kategori yang layak bagi STR buat setakat ini adalah isi rumah, warga emas tiada pasangan dan bujang.

Penerima Skim Tunjangan Rakyat (STR) Fasa 1 ini adalah mereka yang terkandung dalam data Bantuan Khas Malaysia (BKM) 2022.

Jika anda belum menerima manfaat ini sebelum ini dan berminat untuk memohon, anda boleh menunggu sehingga permohonan baru dibuka pada masa depan.

JADUAL & MASA BAYARAN STR FASA 3

Semakan Status Pengkreditan STR

SEMAKAN STATUS PENGKREDITAN STR

MAKLUMAT LANJUT SEMAKAN STATUS PENGKREDITAN STR

Anda perlu mengingati kata laluan dan soalan keselamatan anda untuk mengakses ID MySTR anda. Jika anda tidak dapat mengingat atau menjawab dengan betul (anda hanya mempunyai 3 peluang), ID MySTR anda akan dikunci secara automatik. Anda perlu menunggu selama 24 jam sebelum anda boleh mencuba lagi.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/