Semakan Status STR Fasa 4 Kini Dibuka Mengikut Bank Penerima

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Semakan Status STR Fasa 4 – Pada 7 November 2023, rakyat Malaysia akan menerima bayaran bantuan STR Fasa 4 sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengurangkan kesan pandemik. Ini merupakan berita baik yang dinanti-nantikan oleh ramai pihak.

Di bawah konsep Payung Rahmah, Bantuan STR Fasa 4 adalah sebuah inisiatif yang ditujukan untuk membantu mereka yang menghadapi kesulitan dalam menanggung kos sara hidup. Inisiatif ini bertujuan untuk memberikan sokongan kepada golongan yang kurang berkemampuan.

Untuk membantu isi rumah termiskin yang terjejas akibat pandemik, kerajaan telah mengumumkan bantuan STR tambahan sebanyak RM600. Bantuan ini akan diberikan berdasarkan data e-Kasih yang mengenal pasti golongan yang layak menerima.

Bayaran STR Fasa 1, Fasa 2, dan Fasa 3 telah diagihkan pada 17 Januari, 5 April, dan 26 Jun 2023.

Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang bayaran Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat.

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Fasa 4 adalah mereka yang menerima Fasa 1, tetapi data mereka telah disemak silang dengan data kematian pemohon dan pasangan sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Untuk Penerima Sumbangan Tunai Rahmah yang layak tetapi tidak menerima bayaran pada Fasa 1 dan Fasa 2, boleh membuat permohonan baharu atau kemaskini. Bayaran akan dibuat pada Fasa 4 untuk mereka. Ini adalah maklumat terkini mengenai Sumbangan Tunai Rahmah.

TARIKH BAYARAN BANTUAN STR FASA 4 TELAH MULA DIKREDITKAN

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia, telah mengumumkan bahawa pembayaran STR Fasa 4 akan dilaksanakan secara berperingkat mulai 7 NOVEMBER 2023.

Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan secara automatik melalui akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak berfungsi, mereka boleh mendapatkan bayaran STR secara tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) yang terdekat.

Semakan Status STR

Baca Juga:

BANTUAN STR FASA 4 : JADUAL, JUMLAH & SEMAKAN STATUS STR

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diperuntukkan adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

Semakan Status STR

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

Semakan Status STR

SEMAKAN STATUS STR & TARIKH BAYARAN STR FASA 4

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN MYSTR

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal seorang diri, warga emas yang tidak berkahwin dan orang-orang bujang.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan berminat untuk memohon, anda boleh menunggu permohonan baru yang akan dibuka kelak.

MAKLUMAT LANJUT SEMAKAN STATUS STR FASA 4

Untuk mengelakkan penyalahgunaan ID MySTR, anda perlu mengingati kata laluan dan menjawab soalan keselamatan dengan betul. Anda hanya diberi tiga peluang untuk mencuba. Jika anda gagal, ID MySTR anda akan dikunci selama 24 jam sebelum anda boleh mencuba lagi.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/