STR Bujang RM150 Fasa 3 Dikreditkan Bermula Hari Ini

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH FASA 3

STR Bujang. Anda boleh menyemak status kelayakan anda di Portal Rasmi STR secara atas talian (online) jika anda telah mengemukakan permohonan atau mengemaskini permohonan sebelum ini. Sila susun semula ayat di bawah ini:

Penerima bantuan STR Fasa 3 yang menggunakan platform institusi Bank Simpanan Nasional (BSN) akan menerima bayaran lebih awal dan diikuti dengan penerima institusi perbankan lain.

Penerima Bayaran Fasa 3 ialah mereka yang menerima Fasa 1 & 2 dan telah melalui proses semakan silang data kematian pemohon dan pasangan sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Untuk Penerima STR yang layak dan bukan penerima Fasa 1 dan Fasa 2, permohonan baharu dan kemaskini mereka akan dibayar pada Fasa 3.

Baca Juga:

KATEGORI & AMAUN BAYARAN STR FASA 3

Untuk STR Fasa 3, jumlah pembayaran yang perlu dibuat adalah seperti berikut:

STR Bujang

STR Bujang

KATEGORI KELAYAKAN STR BUJANG

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal seorang diri, sama ada warga emas yang tidak berkahwin atau bujang. Ayat ini telah disusun semula dengan cara yang lebih ringkas dan jelas.

Penerima STR Fasa 1 ini adalah daripada data BKM 2022. Permohonan baru untuk penerima yang belum pernah menerima sebelum ini dijangka akan dibuka pada masa akan datang. Jadi, anda boleh membuat permohonan sekiranya anda memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

SEMAKAN STATUS STR

TARIKH BAYARAN STR FASA 3

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Menteri Kewangan, akan mengumumkan secara berperingkat mengenai bayaran Fasa 3.

Manakala jangkaan tarikh bayaran Sumbangan Tunai Rahmah bagi Fasa ke-3 adalah pada awal bulan Julai 2023.

MAKLUMAT LANJUT PEMBAYARAN STR BUJANG

Sekiranya terlupa kata laluan dan gagal menjawab soalan keselamatan (percubaan sebanyak 3 kali diberikan), ID MySTR akan disekat dan dibenarkan untuk mencuba semula selepas 24 jam.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/