STR Fasa 4 Akan Dikreditkan Lebih Awal Mengikut Bank Penerima

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

STR Fasa 4 Akan Dikreditkan – Inisiatif Payung Rahmah melancarkan Bantuan STR Fasa 4 untuk golongan yang kurang berkemampuan. Inisiatif ini bertujuan untuk mengurangkan beban kos sara hidup yang mereka hadapi.

Bagi membantu isi rumah termiskin, kerajaan telah mengumumkan bantuan STR tambahan sebanyak RM600 berdasarkan data e-Kasih.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat menghadapi kesan pandemik COVID-19.

Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang bayaran Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat.

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan tidak termasuk dalam data kematian pemohon atau pasangan sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Untuk permohonan baharu dan kemaskini Sumbangan Tunai Rahmah yang tidak termasuk dalam Fasa 1 dan Fasa 2, penerima STR yang memenuhi syarat akan menerima bayaran pada Fasa 4. Ini adalah makluman yang diberikan oleh pihak berkuasa.

TARIKH BAYARAN & SEMAKAN MYSTR FASA 4

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia, telah mengumumkan bahawa STR Fasa 4 akan diberikan secara berperingkat kepada rakyat bermula NOVEMBER 2023. Beliau berkata bahawa langkah ini bertujuan untuk membantu golongan yang terjejas akibat pandemik COVID-19.

Bagi penerima yang layak, bayaran bantuan akan dimasukkan secara langsung ke dalam akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut pembayaran STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

STR Fasa 4 Akan

Baca Juga:

BANTUAN STR FASA 4 : JADUAL & JUMLAH BAYARAN

Berikut adalah jumlah pembayaran bagi Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat.

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

STR Fasa 4 Akan

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

SEMAKAN STATUS & TARIKH STR FASA 4 DIBAYAR

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Kategori yang layak bagi STR buat setakat ini adalah isi rumah, warga emas tiada pasangan dan bujang.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan ingin memohon, sila tunggu sehingga permohonan baru dibuka kelak.

MAKLUMAT LANJUT STR FASA 4 DIBAYAR

Untuk mengelakkan penggodaman akaun, ID MySTR anda akan dikunci sekiranya anda tidak dapat mengingati kata laluan atau memberikan jawapan yang salah kepada soalan keselamatan (anda hanya diberi 3 peluang). Anda perlu menunggu 24 jam sebelum anda boleh mencuba lagi untuk mengakses ID MySTR anda.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/