STR Fasa 4 : Jadual & Tarikh Bayaran Dikreditkan

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR) FASA 4

STR Fasa 4 : Jadual & Tarikh Bayaran – Salah satu inisiatif Payung Rahmah ialah Bantuan STR Fasa 4 yang ditujukan untuk golongan kurang berkemampuan yang mengalami kesulitan dalam menampung kos sara hidup.

Untuk membantu isi rumah termiskin yang berdaftar dalam e-Kasih, kerajaan akan mengagihkan RM600 sebagai bantuan STR tambahan.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Manakala, untuk bayaran Fasa 4 dijangka akan dikreditkan tidak lama lagi. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat dalam menghadapi kesan pandemik COVID-19.

Untuk Fasa Empat Sumbangan Tunai Rahmah, kami ingin memberi maklumat lanjut mengenai bayaran yang perlu dibuat. Ayat ini telah disusun semula untuk lebih jelas dan ringkas.

PENERIMA BAYARAN BANTUAN STR FASA 4 : JADUAL

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia atau pasangannya tidak meninggal dunia sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Bagi mereka yang tidak menerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) pada Fasa 1 dan Fasa 2, sama ada permohonan baharu atau kemaskini, bayaran akan dibuat pada Fasa 4 sekiranya layak. Ini adalah maklumat terkini mengenai STR.

Baca Juga:

TARIKH BAYARAN BANTUAN STR FASA 4 : JADUAL

Pada bulan NOVEMBER 2023, pembayaran STR akan dilakukan secara berperingkat.

Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan secara kredit langsung ke akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut pembayaran STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

STR Fasa 4 : Jadual

JUMLAH BAYARAN BANTUAN STR

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diperuntukkan adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

STR Fasa 4 : Jadual

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

SEMAKAN STATUS STR

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN MYSTR

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal seorang diri, warga emas yang tidak berkahwin dan orang-orang bujang.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan ingin memohon, permohonan baru kemungkinan akan dibuka pada masa depan.

MAKLUMAT LANJUT

Jika anda lupa kata laluan dan salah jawab soalan keselamatan tiga kali, ID MySTR anda akan disekat 24 jam.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/