STR Fasa 4 : Semakan Status, Tarikh & Jumlah Bayaran

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

STR Fasa 4 : Semakan Status, Tarikh & Jumlah Bayaran – Salah satu inisiatif di bawah konsep Payung Rahmah ialah STR Fasa 4, yang direka untuk memberi bantuan kepada golongan yang menghadapi kesukaran dalam menampung kos sara hidup.

Bagi membantu golongan termiskin yang terjejas akibat pandemik COVID-19, kerajaan telah mengumumkan bantuan sementara tambahan (STR) sebanyak RM600 bagi setiap isi rumah yang berdaftar dalam pangkalan data e-Kasih.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan mengikut fasa-fasa berikut: Fasa 1 pada 17 Januari, Fasa 2 pada 5 April, dan Fasa 3 pada 26 Jun.

Untuk makluman, Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat akan dibayar kepada penerima yang layak. Anda boleh mengetahui lebih banyak tentang kriteria kelayakan dan cara permohonan di laman web rasmi kami.

PENERIMA STR FASA 4

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia sebagai pemohon atau pasangan sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Permohonan baharu dan kemaskini Sumbangan Tunai Rahmah (STR) yang tidak termasuk dalam Fasa 1 dan Fasa 2 akan dibayar pada Fasa 4 kepada penerima yang memenuhi syarat. Ini adalah makluman penting yang perlu diketahui oleh semua pihak yang terlibat.

Baca Juga:

KATEGORI KELAYAKAN STR

Untuk STR, kategori yang boleh menerima bantuan adalah seperti berikut: isi rumah yang memenuhi syarat, warga emas yang tidak berkahwin atau tidak mempunyai pasangan, dan individu bujang.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda tidak termasuk dalam senarai penerima dan ingin memohon, sila tunggu sehingga permohonan baru dibuka pada masa depan.

STR Fasa 4 : Semakan

TARIKH BAYARAN STR FASA 4

Untuk Fasa 4 STR, bayaran akan dibuat secara berperingkat bermula dari bulan NOVEMBER 2023. Kami memohon maaf atas sebarang kesulitan yang dihadapi oleh penerima-penerima STR dan kami berusaha untuk mempercepatkan proses pembayaran.

Untuk memudahkan proses pembayaran, bantuan STR akan dimasukkan secara automatik ke dalam akaun bank penerima yang layak. Bagi penerima yang tidak mempunyai akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut bantuan STR secara tunai di kaunter BSN yang berdekatan.

STR Fasa 4 : Semakan

SEMAKAN STATUS STR

  • Mulai 26 Jun 2023, anda boleh menyemak status pembayaran STR anda.
  • Layari portal rasmi https://bantuantunai.hasil.gov.my
  • Sila klik Log Masuk STR untuk semakan lanjut.

STR FASA 4 : SEMAKAN STATUS, TARIKH & JUMLAH BAYARAN

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diperuntukkan adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

STR Fasa 4 : Semakan

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

MAKLUMAT LANJUT STR FASA 4 : SEMAKAN STATUS, TARIKH & JUMLAH BAYARAN

Untuk mengelakkan penyalahgunaan ID MySTR, anda perlu menjawab soalan keselamatan dengan betul jika anda lupa kata laluan anda. Anda hanya diberi tiga percubaan untuk menjawab soalan keselamatan. Jika anda gagal, ID MySTR anda akan disekat selama 24 jam sebelum anda boleh mencuba semula.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/