STR Fasa 4 Telah Mula Dikreditkan Hari Ini Secara Berperingkat

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

STR Fasa 4 Telah Mula Dikreditkan – Pada 7 November 2023, rakyat Malaysia akan menerima bayaran bantuan STR Fasa 4 sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengurangkan kesan pandemik. Ini merupakan berita baik yang dinanti-nantikan oleh ramai pihak.

Bantuan STR Fasa 4 adalah merupakan sebuah inisiatif di bawah konsep Payung Rahmah yang bertujuan untuk membantu golongan yang kurang berkemampuan dalam menghadapi cabaran kos sara hidup.

Isi rumah termiskin yang terdaftar dalam data e-Kasih akan menerima bantuan STR tambahan sebanyak RM600 daripada kerajaan.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat menghadapi kesan pandemik COVID-19.

Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang bayaran Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat.

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia atau pasangannya tidak meninggal dunia sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Bagi mereka yang tidak menerima Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 1 dan Fasa 2, sama ada permohonan baharu atau kemaskini, bayaran akan dibuat pada Fasa 4 sekiranya layak mendapat STR. Ini adalah maklumat terkini mengenai STR.

TARIKH BAYARAN BANTUAN STR FASA 4 TELAH MULA DIKREDITKAN

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia, telah mengumumkan bahawa Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 4 akan diberikan secara berperingkat kepada rakyat bermula 7 NOVEMBER 2023. Beliau berkata, inisiatif ini bertujuan untuk membantu golongan yang terjejas akibat pandemik Covid-19.

Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan secara kredit ke akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

STR Fasa

Baca Juga:

JADUAL & JUMLAH BAYARAN

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diperuntukkan adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

STR Fasa

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

SEMAKAN STATUS & TARIKH BAYARAN STR FASA 4

STR Fasa

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN MYSTR

Untuk STR, kriteria kelayakan yang ditetapkan adalah seperti berikut: orang yang tinggal seorang diri, warga emas yang tidak mempunyai pasangan hidup dan orang yang belum berkahwin.

Data BKM 2022 telah digunakan untuk menentukan penerima Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 1. Jika anda tidak termasuk dalam senarai penerima dan berminat untuk memohon sumbangan ini, sila tunggu sehingga permohonan baru dibuka pada masa depan.

MAKLUMAT LANJUT

Anda perlu mengingati kata laluan anda dan menjawab soalan keselamatan dengan betul. Jika anda tidak dapat melakukan kedua-duanya, anda tidak akan dapat mengakses akaun anda. Anda hanya diberi tiga percubaan untuk menjawab soalan keselamatan. Selepas itu, anda akan disekat daripada mencuba lagi.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/