Tarikh Bayaran MySTR Fasa 4 RM1,200 Akan Dikreditkan

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Tarikh Bayaran MySTR Fasa 4 – Salah satu inisiatif Payung Rahmah ialah Bantuan STR Fasa 4 yang ditujukan untuk golongan kurang berkemampuan yang mengalami kesulitan dalam menampung kos sara hidup.

Isi rumah termiskin yang terdaftar dalam data e-Kasih akan menerima bantuan STR tambahan sebanyak RM600 daripada kerajaan sebagai langkah mitigasi kesan pandemik.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat dalam menghadapi cabaran ekonomi.

Untuk Fasa Empat Sumbangan Tunai Rahmah, kami ingin berkongsi dengan anda maklumat lanjut mengenai bayaran yang akan dibuat.

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia atau pasangannya tidak meninggal dunia sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Untuk penerima Sumbangan Tunai Rahmah yang layak tetapi tidak menerima bayaran pada Fasa 1 dan Fasa 2, boleh memohon baharu atau kemaskini permohonan mereka. Bayaran akan dibuat pada Fasa 4 kepada mereka yang memenuhi syarat.

Baca Juga:

TARIKH BAYARAN MYSTR FASA 4

Untuk Fasa 4 STR, bayaran akan dibuat secara berperingkat bermula dari NOVEMBER 2023.

Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan secara kredit langsung ke akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh mendapatkan pembayaran STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

Tarikh Bayaran MySTR

SEMAKAN STATUS STR

JUMLAH MYSTR : BAYARAN BANTUAN STR FASA 4

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diterima adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

Tarikh Bayaran MySTR

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

Tarikh Bayaran MySTR

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN MYSTR

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal seorang diri, sama ada warga emas yang tidak berkahwin atau bujang. Ini adalah bagi memastikan bantuan diberikan kepada golongan yang memerlukan.

Data BKM 2022 digunakan untuk menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan berminat untuk memohon, anda boleh menunggu sehingga permohonan baru dibuka kelak. Ini adalah ayat yang disusun semula dengan menggunakan format perenggan, panjang sederhana dan nada profesional.

MAKLUMAT LANJUT TARIKH BAYARAN MYSTR FASA 4

Untuk mengelakkan penyalahgunaan ID MySTR, anda perlu menjawab soalan keselamatan dengan betul jika anda lupa kata laluan anda. Anda hanya diberi tiga peluang untuk menjawab soalan keselamatan. Jika anda gagal, ID MySTR anda akan disekat selama 24 jam sebelum anda boleh mencuba lagi.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/