Tarikh Bayaran STR Fasa 4 Akan Dikreditkan

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Tarikh Bayaran STR Fasa 4 Dikreditkan – Sebagai sebahagian daripada konsep Payung Rahmah, golongan yang kurang berkemampuan mendapat manfaat daripada Bantuan STR Fasa 4. Inisiatif ini membantu mereka mengatasi kesulitan kos sara hidup.

Isi rumah termiskin yang terdaftar dalam data e-Kasih akan menerima bantuan STR tambahan sebanyak RM600 daripada kerajaan.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat yang terjejas oleh pandemik COVID-19.

Untuk Fasa Empat Sumbangan Tunai Rahmah, kami ingin berkongsi maklumat lanjut mengenai bayaran yang akan diterima oleh penerima-penerima.

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia atau tidak kehilangan pasangan sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Untuk penerima Sumbangan Tunai Rahmah yang layak, permohonan baharu dan kemaskini yang tidak termasuk dalam Fasa 1 dan Fasa 2 akan dibayar pada Fasa 4. Ini adalah makluman terkini mengenai bayaran STR.

Baca Juga:

TARIKH BAYARAN & SEMAKAN MYSTR FASA 4

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia, telah mengumumkan bahawa STR Fasa 4 akan diberikan secara berperingkat kepada rakyat bermula NOVEMBER 2023.

Untuk kali ini juga, penerima yang berhak akan menerima bayaran bantuan secara kredit langsung ke akaun bank mereka. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh mendapatkan pembayaran STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

Tarikh Bayaran STR

BANTUAN STR FASA 4 : JADUAL & JUMLAH BAYARAN

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diperuntukkan adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

Tarikh Bayaran STR

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

SEMAKAN STATUS & TARIKH STR FASA 4 DIBAYAR

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN MYSTR

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal seorang diri, warga emas yang tidak berkahwin dan orang-orang yang belum berumah tangga.

Data BKM 2022 telah digunakan untuk menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan berminat untuk memohon, anda boleh menunggu sehingga permohonan baru dibuka pada masa depan.

MAKLUMAT LANJUT TARIKH BAYARAN STR

Untuk mengelakkan penyalahgunaan ID MySTR, anda perlu mengingati kata laluan dan menjawab soalan keselamatan dengan betul. Anda hanya diberi tiga peluang untuk mencuba. Jika anda gagal, ID MySTR anda akan dikunci selama 24 jam sebelum anda boleh mencuba lagi.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/